Tuesday, May 1, 2012

Kerana Apa???

Assalamualaikum....
Lama tidak ada coretan di ruang ini.Seribu kemaafan dipohon kerana ini mungkin kelemahan dari pihak admin.InsyaAllah,akan cuba dipertingkat.

Hari ini,atau lebih tepat lagi minggu ini,warga 18 dan 19 Matri sangat la sibuk..mana taknya,mid-year exam is around the corner.just next week.haha.so,be ready ya!!!

Sedarkah kita,dalam kesungguhan kita study,baca buku,sana sini dengan buku.malahan hatta waktu ada penyampaian/tazkirah juga kita sibuk dengan buku2 kita.

Haruslah diingat di sini bahawa,kejayaan kita bukan bergantung kepada usaha kita,sebaliknya pada Pengasihnya Dia.Kita disuruh berusaha,jadi seharusnya kita berusaha bersungguh2,atau erti kata lain IKHTIAR.Ikhtiar itu hak kita,tetapi,NATIJAHnya adalah milik Allah Azza Wajalla.

Jadi,dalam kesibukan kita mengulang kaji pelajaran,haruslah diingat apa tujuan asal kita menuntut ilmu.Adakah untuk sekeping sijil yang tidak ada maknanya pada Dia?atau untuk memartabatkan agamaNya dengan menunjukkan bahawa orang2 berIman itu ialah orang yang berILMU.tidak mudah ditipu.
                                     
Apa yang ingin saya katakan di sini,berdasarkan pemerhatian saya,rata2 pelajar yang membawa buku akademik(membaca) sewaktu mendengar tazkirah,keputusannya tidaklah memberangsangkan juga.sebaliknya ada yang jauh lebih tidak memuskan.manakala pelajar2 yang fokus ketika mendengar peringatan itu,selalunya lebih cemerlang prestasi akademik juga syakhsiahnya..

Akhir sekali,di sini,ingin saya seru kepada semua pelajar,tidak kira di Matri,sekolah2 lain,ipt dan sebagainya yang bergelar penuntut,jelaskan niat kita kerana apa kita menuntut ilmu?kerana innamal a'malu binniat,wa inna likumriim ma nawa.jika ia memberi kebaikan untuk diri kita shaja dan tidak untuk Islam,ubahlah..

"people can change if they been given chance to change"
"they deserve to change if we give them chance to chose their choice"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...